Dobry podręcznik najlepszym przyjacielem Samouka!
Co czyni dany podręcznik dobrym źródłem odniesienia dla osoby samodzielnie uczącej się języka? Dziś chciałabym przedstawić wam właśnie cechy takiego podręcznika, a tym samym odpowiedzieć na powyższe pytanie. Na rynku jest wiele dostępnych książek, samouczków – jednym słowem jest w czym przebierać. Półki różnych księgarskich przybytków uginają się pod ciężarem różnych podręczników; jak możemy wybrać ten właściwy dla nas? Ot tak zdroworozsądkowo rzecz ujmując, zwróćmy uwagę na pewne kluczowe cechy, które powinien posiadać nasz podręcznik do nauki. Spróbuję je krótko scharakteryzować. Oczywiście nie każdy podręcznik, na który natkniemy się w księgarni będzie dla nas dobry z różnych powodów. Np. w moim akurat przypadku podręczniki używane w szkołach językowych zupełnie się nie sprawdziły, bo zwyczajnie nie mogłam sprawdzać odpowiedzi – niestety brak klucza ; - [ Raczej trudno mi było się z nich uczyć bez wskazówek nauczyciela.
Hm, nie na próżno mówi się, że książki są najlepszymi przyjaciółmi człowieka, także w kontekście nauki języków obcych. Niezmiernie istotną kwestią dla ciebie jest zgromadzenie odpowiedniego zasobu źródłowego do nauki danego języka, zawierającego teksty, reguły gramatyczne, słowniczki. Krótko mówiąc, podręcznik musi być dla ciebie przyjazny, bo chcąc nie chcąc będziesz z niego często korzystać. Przyjrzyjmy się nieco bliżej elementom, które według mnie posiada taki podręcznik:
1. OGÓLNA ORGANIZACJA PODRĘCZNIKA – Podręcznik jest podzielony na moduły/lekcje. Dzięki temu łatwiej ci będzie zaplanować i zorganizować czas poświęcany na naukę, np. można wtedy skupić się na jednym dziale na tydzień, etc.
2. WSTĘPNE INFORMACJE NA TEMAT WYMOWY W DANYM JĘZYKU – (Moim zdaniem szczególnie cenne na samym początku naszej językowej przygody). Zwykle fajnie jest, kiedy nasza książka ma oddzielną sekcję poświęconą właśnie zasadom wymowy. Dlaczego? Na początku warto zapoznać się z owymi zasadami, śledząc przykłady zawarte w tej sekcji i słuchając jednocześnie nagrań z płyty dołączonej do podręcznika.
3. Lekcje są przedstawiane zgodnie z tak zwaną koncepcją PPP (1 - presentation, 2 - practice, and 3 - production approach w metodyce). Zaraz wyjaśnię, o co chodzi:
- 1 – Zwykle lekcja z danego działu podręcznika jest prezentowana w formie dialogu, bądź krótkiego tekstu, w którym zostaną użyte nowe słówka i gramatyczne struktury. Użyteczne też są słowniczki tematyczne, jak i listy słów i zwrotów użytych w danym tekście z tłumaczeniem na język polski – nie trzeba wtedy tracić czasu na sprawdzanie ich znaczenia w słowniku, a skupić się raczej na zapamiętywaniu nowych zwrotów.
- 2 – Następnie pojawiają się ćwiczenia dotyczące dialogu lub tekstu, które pozwolą na przećwiczenie i użycie nowo wprowadzonych struktur czy słówek. Zawsze możesz zwrócić się o poradę językową czy pomoc do kogoś, kto również uczy się danego języka lub rodzimych użytkowników. Nie poddawaj się i pamiętaj: ćwiczenie czyni mistrza.
4. ZASADY GRAMATYCZNE są przedstawione za pomocą przykładowych zdań wraz z tlumaczeniem na jezyk polski. (Dobrze jeśli w podręczniku uwzględnione są zasady użycia, jak i tworzenia konkretnego czasu gramatycznego.
5. PLYTA CD z nagraniami i transkryptami tych nagrań: Jesli zamierzasz uczyć się samodzielnie, wówczas płyta i transkrypty mogą również kazać się nieoceniona pomocą w nauce wymowy. Często słuchając nowego tekstu zwłaszcza na początku możemy nie „wyłapać” wszystkich nowych słów czy zwrotów. Z pomocą przyjdzie nam wtedy tran skrypt nagrania, dzięki któremu uda nam się przeanalizować treść dialogu, znaleźć słówka czy zwroty, których znaczenia wcześniej nie znaliśmy. Wreszcie możemy jeszcze raz posłuchać nagrania i spróbować zrozumieć jeszcze więcej.
6. Słowniczki i strony z gramatyką. Zwykle są zamieszczone na końcu podręcznika. Dobra do powtórek i słówek z konkretnych działów czy lekcji. Często słówka zaopatrzone będą w transkrypcję fonetyczną, która ułatwi poznanie wymowy danego słowa.
PRZYKLAD: a hamster (transkrypcja fonetyczna) - /ɘ ‘ɧɑɱʂʈɘ/ Na pierwszy rzut oka, znaki alfabetu fonetycznego mogą nieco odstraszać, ale gdy już uda nam się go opanować, okaże się on niezastąpioną pomocą w nauce wymowy nowych słówek.
Strony z objaśnieniami gramatycznymi zawierają często krótkie streszczenie, a także omowienie najważniejszych zasad gramatycznych, odmian czasowników, etc.
7. KLUCZ ODPOWIEDZI – (Dla mnie jest to podstawa przy wyborze podręcznika, gdyż klucz jest użyteczny jeśli chcemy sprawdzić nasze odpowiedzi, a także zobaczyć ile popełniliśmy błędów w ćwiczeniach. Jeśli chodzi o mnie, podręcznik bez odpowiedzi do ćwiczeń zwyczajnie się nie sprawdził…
Bardzo dobrym przykładem takiego podręcznika do samodzielnej nauki jest ‘Español de Pe a Pa’, część 1, Anny Wawrykowicz. Dzięki tej książce nauczyłam się podstaw hiszpańskiego samodzielnie. Myślę, że ta książka posiada wszystkie wymienione powyżej elementy, kolorowe ilustracje i zdjęcia, które pomogły mi szczególnie w opanowaniu nowych słówek.
STRONY:
•http://www.teflsurvival.com/ppp-approach.html
•Zdjęcia: www.clipart.com/
Oto darmowy fragment ze strony wydawnictwa:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz